Att tänka på när man ska SEO-optimera bilder för webben

optimera-bilder-for-webben-seo-anna-bergman-webbdesign-front-end-helsingborg

Anna Bergman © 2021

SEO (search engine optimization) på svenska, sökordsoptimering är ett alltjämt hett ämne. Därför finns det hel del sätt att sökoptimera en hemsida på. Den här gången är ämnet bild och foto och vad man bör tänka på när man ska optimera bilder enligt konstens alla SEO-regler.

Din mobil kan räcka för att ta ok bilder att använda på hemsidan

I dagens uppsjö av mobiltelefoner finns det nog inte en enda som inte har en kamera i sig. De allra flesta mobiler tar hyfsat bra bilder och har man bara lite koll på motiv, ljus och att hålla handen stilla så sköter kamerans förinställda teknik resten. Bilderna kan duga gott i mindre format. Men en stor bild bör vara tagen med högre upplösning och av någon med mer kunskap för att bilden ska bli sådär riktigt snygg och professionell. Speciellt om tanken är att använda den som en iögonfallande bakgrundsbild. Det är alltid ändamålet och syftet med bilden som bestämmer.

ta-bra-bilder-med-mobil-kamera-hjalp-med-hemsida-anna-bergman-webbdesign

Ta många bilder i olika ljus och vinklar så är chansen större att du tar den perfekta bilden.

Bearbeta alltid bilder för bäst SEO

Det är alltid positivt att efterarbeta de bilder man tagit i sin mobiltelefon eller digitalkamera och som man överfört till sin dator. Oftast är dessa bilder stora, alltså att de innehåller många pixlar som gör att webbsidan de ska laddas upp till blir långsamma och tyngre att ladda. Detta gillar varken besökare av ens webbsida eller Google. Faktiskt är en långsamt laddande webbsida bland de värsta på listan över de stora “no-no:s” som kan skada en god SEO.

Här är ett foto jag tagit på en vacker sommarstig i Skåne. Figur 1 visar en närbild på lövverket inuti den röda ramen. I figur 2 har vi zoomat in ytterligare så att fyrkanter blir synliga. Dessa är pixlar.

Bilder består av pixlar. Ju fler pixlar desto tydligare bild. Men bilder på en webbsida är sällan väldigt stora. Därför behövs inte många pixlar för att ögat ska uppfatta bilden och det kan räcka om en bild som i original är 2500 x 1500 pixlar (px) skalas ner till 500 x 300 px. Ögat kommer inte att märka skillnad på en webbsida. Men om man ska förstora bilden väldigt mycket, t ex för en plansch kommer den skalade bilden att likna bilden i figur 1 eller 2.

Följ dessa tips för bästa bildoptimering

Googles sökmotorer favoriserar och rankar de webbsidor som är “lätta” och snabbladdade högt upp i sökresultatet. Låt säga att någon googlar på en produkt som du säljer, om en konkurrent till dig som säljer samma produkt har en webbsida med bilder som är optimerade kommer Google att visa konkurrentens webbsida först i sökresultatet. Detta ska vi undvika. Att optimera bilder för webben handlar om följande:

  • Beskära bilden, alltså ta bort sådant från bilden som man inte vill/behöver ha med
  • Ge bilden rätta och kanske mindre mått för ändamålet
  • Minska kvalitén på bilden genom att minska antalet pixlar
  • Ge bilder rätt namn
ranka-hogt-pa-google-seo-sokordsoptimering-webbdesign-anna-bergman-wordpress

Google gillar bilder som är optimerade på webben

Göra bilden lättare är bra för en hemsidas SEO

Minska bildens storlek (kiloByte) genom att ta bort antalet pixlar. En mindre bild, t ex en produktbild i en webbshop är oftast mindre i sina mått (t ex 700 x 700px) och klarar därför av en minskning av pixlar utan att bildens kvalitet går förlorad. En produktbild rekommenderar vi att vara max 100 KB stor.

Optimera dina bilder med rätt namn

För att internet och framförallt Google ska “gilla” bilden och för att den ska vara sökmotorvänlig s.k. SEO-vänlig och hamna högt i sökresultat bör bilder som ska laddas upp döpas på ett visst sätt. Vi utgår ifrån en bil, en Honda CR V 2.2. Det är bra att få med produkten och namnet på ditt företag, t ex: honda-CR-V-2.2-mitt-foretag.jpg. Dessutom säger det Google vad det är för bil samt var den finns – jo, på ditt företag! Om någon googlar på t ex honda så visas bilden på bilen med en länk till din webbsida/företag.

Det är en del trixande för att få till en riktigt SEO-optimerad bild som sökmotorerna gillar. Som tur är har vi på Labified stor kunskap kring just detta. Vi har en SEO-tjänst som man kan läsa mer om här. Kontakta oss om du vill fräscha upp din nuvarande hemsida eller ha hjälp med en helt ny.